Bureau coaching kitchen biedt een praktische cursus aan voor (hoog)sensitieve kinderen. Natuurlijk kunnen alle kinderen aan deze cursus deelnemen. Deze cursus leert kinderen weerbaar te worden. In deze cursus leren de kinderen er te mogen zijn. Het is niet de bedoeling om het kind te veranderen, maar er wordt een veilige sfeer gecreëerd met een vaste structuur en duidelijke communicatie. Dit maakt dat de kinderen weten wat er van ze wordt verwacht. De talenten van deze kinderen wordt aangesproken en op deze manier leren de kinderen te reflecteren op zichzelf. Tijdens de cursus gaan ze luisteren naar verhalen, knutselen, handige oplossingen verzinnen, als onverwachte dingen gebeuren, ze leren zich te ontspannen waardoor ze weer beter kunnen opletten in de klas.
Deze cursus bestaat uit 7 bijeenkomsten.
Tijdens elke sessie wordt er gewerkt met een verhaal, waarbij een bepaalde situatie zich voordoet. Door het verhaal leren kinderen situaties te herkennen. Samen wordt er naar oplossingen gezocht om met de situaties om te gaan. Dit gebeurt spelenderwijs, d.m.v. tekenen, spel, knutselen, filosofische gesprekjes en het doen van ontspanningsoefeningen. Ook krijgen de kinderen een werkboek mee naar huis, zodat u als ouder kunt meekijken, met welk thema we aan het werk zijn geweest. De cursus wordt gegeven in een groep (4 kinderen), maar het is ook mogelijk om individuele sessies te volgen. Bij de cursus is een werkboek inbegrepen.
De cursus is geschikt voor kinderen in de basisschoolleeftijd van 6 tot 11 jaar. De groepstrainingen zijn op aanvraag en gaan door bij voldoende aanmeldingen. Individuele begeleiding kan per direct in overleg onder schooltijd.
Data: | in overleg op individuele basis |
Locatie: | Praktijk Coaching Kitchen in Bloemendaal |
Tijd: | in de middag na schooltijd |
Kosten: | 7 bijeenkomsten van 1 uur individueel inclusief cursusboek 484 euro |
'Ik doe vaak de in de knoop oefening en ik merk dat ik dan rustiger word in mijn hoofd'. 'Als iemand onaardig is, dan denk ik gewoon laat maar gaan'. ' Als juf boos is, dan ga ik even in mijn luchtballon en dan voel ik me weer sneller oké!
Les 3: Hoe merk je dat je op je stressladder klimt? 'Als er weektaak op het bord staat.' Les 6: Wat vind je het leukste op school? 'De weektaak'. 'Dat maakt me nieuwsgierig?' 'Ik ben toch bij jou geweest en heb toch veel geleerd?'
Deze cursus is speciaal voor hoogsensitieve kinderen van 12 tot 16 jaar. In deze cursus leer je jezelf een beetje beter kennen en begrijpen. Heb je wel eens een vol hoofd en een onrustig lijf? Ben je met je aandacht veel bij andere mensen? Ervaar je soms gevoelens van stress en kan je je daardoor niet goed concentreren? Zou je graag wat steviger in je schoenen willen staan, waardoor je je zekerder gaat voelen en lekker in je vel komt te zitten? Dan is deze cursus wat voor jou.
Het lijkt misschien niet erg cool om een cursus te doen. Toch is deze cursus gewoon leuk, met name voor de hoog sensitieve pubers. Onze ervaring is, dat pubers, als ze sensitief zijn, het meestal fijn vinden om meer over zichzelf te weten! Ze voelen zich daardoor lekkerder in hun vel.
Wat is fijner? Je rot voelen en twijfelen aan jezelf, je een buitenbeentje voelen en je daardoor eenzaam voelen op zijn tijd. Een vol hoofd hebben en aldoor alle indrukken van de dag in je systeem hebben?
Of: je kunnen ontspannen, de energie en indrukken van de dag weg laten vloeien, je grenzen aangeven, je gedachten kunnen ordenen en het een ander voor school beter kunnen plannen
Data: | in overleg op individuele basis |
Locatie: | Praktijk Coaching Kitchen in Bloemendaal |
Tijd: | in de middag na schooltijd |
Kosten: | 7 bijeenkomsten van 1 uur individueel inclusief cursusboek 484 euro |
Evaluatie van de power pubercursus door een hoogbegaafde gevoelige puber, die vaak onrustig gedrag vertoont en zich niet kan concentreren:
'Mijn moeder kwam met het idee en ik wilde het wel een kans geven. Ik ben me door de cursus bewust geworden van wat ik doe en wat ik nodig heb. Ik heb dingen geleerd waar ik niet eerder stil bij zou staan, zoals waarom ik me niet kan concentreren. Ik weet nu waardoor het komt en wat ik zelf kan doen. Volgende week heb ik een proefwerkweek en ik heb nu een planning gemaakt. Straks na de cursus heb ik gepland om wiskunde huiswerk te gaan doen.'
De CITO in BEELD cursus is ontworpen voor kinderen uit groep 7 en 8 die de entreetoets of de eindCITO gaan maken, die:
De CITO in beeld cursus zorgt ervoor dat je kind stevig in zijn schoenen komt te staan, waardoor het zich zekerder gaat voelen tijdens toetsen. Je kind gaat met vertrouwen de Cito-toets tegemoet en merkt dat de (eind)Cito-toets ook niet méér is dan een herhaling van de basisschoolstof.
Data: | in overleg op individuele basis |
Locatie: | Praktijk Coaching Kitchen in Bloemendaal |
Tijd: | in de middag na schooltijd |
Kosten: | 7 bijeenkomsten van 1 uur individueel inclusief cursusboek 484 euro |
Een beelddenker heeft het vermogen om vragen van verschillende kanten te bekijken. Hierdoor loopt hij de kans dat hij de CITO vraag op een verkeerde manier interpreteert. Het gevolg hiervan is dat de CITO vraag niet begrepen wordt of erger dat de vraag op verschillende manieren kan worden uitgelegd.
Wanneer je het vermogen hebt om een vraag van verschillende kanten te bekijken, loop je al snel tegen het probleem aan: ‘Welke uitleg moet ik nou kiezen?’
Zolang de leerling geen keuze maakt gebeurt er helemaal niets. Dit is al het eerste tijdverlies. Een keuze maken is voor een beelddenkende leerling al moeilijk genoeg. Wanneer hij een keuze maakt dan betekent dat, dat hij niet voor die andere opties kiest. Maar ook voor die andere opties heeft hij goede argumenten.
Een voorbeeldvraag: ‘Wat hoort er niet bij? Vliegtuig, auto, bus, vrachtwagen’.
Volgens het Cito is het antwoord ‘vliegtuig’ goed. Misschien zou jij als eerste impuls ook dit antwoord geven. Een vliegtuig vliegt en de andere opties rijden over de grond.
Je kunt ook het volgende antwoord geven: ‘De vrachtwagen, want de vrachtwagen vervoert spullen en de andere opties vervoeren mensen’. Of dit antwoord: ‘Deze vraag kan niet’. ‘Hoezo?’ ‘Nou, het zijn allemaal vervoersmiddelen, dus ze zijn allemaal goed’. Alle antwoorden zijn correct. Echter één wordt er als juist beoordeeld.
Kinderen zijn gevoelig. Ze denken, voelen en beleven veel. Als ze niet goed in hun vel zitten hebben ze de neiging om zich eerder zorgen te maken. Kinderen kunnen hierdoor uit evenwicht raken.
Een knapzak is in balans. Soms wiebelt hij maar de drager van de knapzak weet hoe hij hem weer in balans kan houden. Geen enkele knapzak is hetzelfde. Vanbinnen niet en vanbuiten niet. Iedereen is uniek en iedereen heeft een unieke knapzak.
Twee bevlogen trainers met een missie. Dorien van Vlijmen, stemcoach en theaterdocent en Clarien Tinbergen kindercoach voor hoog gevoelige kinderen hebben hun krachten gebundeld en een laagdrempelige kortdurende vrolijke en effectieve workshop ontwikkeld voor basisschoolkinderen.
Wij hebben als doel kinderen meer zelfvertrouwen te geven, om te leren gaan met pesten, om te leren gaan met gevoelens en emoties, om te leren gaan met hun vrolijkheid en gedachten en hoe ze die kunnen sturen. Hoe ze hun zorgen opzij kunnen zetten, hun hoofd leeg kunnen maken en hun eigen geluk meer kunnen creëren. Om minder te denken in zorgen (en wat er ‘mis’ is) en meer te denken in mogelijkheden (wat er wel is).
Kinderen gaan in 4 lessen hun eigen knapzak vullen vol inzichten en positieve bagage. Bagage die het kind helpt om vol zelfvertrouwen en stevigheid in het leven te staan. Om vrolijk het leven tegemoet te treden.
De bedoeling is om er 4 leuke middagen van te maken, waarbij de kinderen lekker gaan knutselen, bewegen, zingen en plezier gaan maken. Tussendoor zullen ze inzichten krijgen die kunnen gaan helpen. De lessen zijn gebaseerd op de twee boeken van Haas en Dientje.
De training is zeker aan aanrader. Ik vind het indrukwekkend wat er in vier middagen is bereikt. Een cadeau voor alle kinderen!
Een juf zei: ‘Geweldig, dit kind huilt bijna niet meer in de les, hij toont veel vrolijker’. Of: ‘Hij durfde nu een boekbespreking te doen, terwijl hij nooit durfde te praten in de klas.’
Een kind zei: ‘Ik ben helemaal niet meer bang in het donker.
En zoals enkele ouders zeiden: ‘Er is veel goeds gebeurd. Heel bijzonder’. Mijn kind is veel vrolijker en zelfverzekerder geworden. Ver boven verwachting was dat hij zelf zo enorm enthousiast was, hij heeft hele leuke middagen gehad, kwam met rode koontjes thuis en wilde dat de lessen doorgingen.
‘De training is laagdrempelig, doordat de training op school en in een groepje met (deels) bekende kindjes wordt gegeven, hadden we er vertrouwen in dat het ‘altijd wel iets zou opleveren’. De inhoud van de training voelde als een schot in de roos, precies passend bij de leerbehoefte van ons kind.’